Ny visuell identitet

Ett levande Ö som tänjer på gränserna och en färgskala som signalerar förändring över tid. Nu visar Röhsska museet upp sig i en ny visuell identitet, signerad design- och kommunikationsbyrån Aoki.

Sedan 1916 har Röhsska museet i Göteborg varit Sveriges museum för design och konsthantverk. En kunskapsinstitution som sedan starten ägnat sig åt att vrida och vända på frågan om designens roll i våra liv. En hundraåring som nu gör sig redo för en nyöppning och svidar om från en grafiskt stilren dräkt till en som utmanar det gyllene snittet och frågan om vad god design egentligen är.

Vad är god design?

I slutet 1800-talet började designmuseer etableras runt om i Europa. I samband med industrialiseringens framfart växte behovet av att visa exempel på god form till industrin. Idag har designmuseernas roll förändrats – istället för att exemplifiera god design står nu diskussionen om den i fokus. Så vad är god design? Det är en central fråga för Röhsska museet och också en som vår nya visuella identitet tar avstamp i.

Ett Ö som tänjer på gränserna

I flera decennier har Ö:et varit en symbol för Röhsska museet som många känner igen. I det nya grafiska konceptet tänjer Ö:et på gränserna och tar plats i sin samtid.

– Det finns något brutalt i den nya grafiska identiteten. Vi har varit lite ”ruffa” mot Ö:et. Det ska inte behandlas med silkesvantar, säger Camilla Blomgren, creative director på Aoki.

Ö:et är inte längre statiskt, utan breder ut sig och utmanar. Bokstaven trycks ihop och sträcks ut beroende på hur mycket plats som finns. Det trotsar det gyllene snittets kalkylerade harmoni och proportioner, samtidigt som det förhåller sig till ett strikt ramverk. Med andra ord: Ö:et förhåller sig till gyllene snittet på samma sätt som design förhåller sig till sin komplexa och föränderliga omvärld.

En färgpalett med historiska anor

Vid valet av färger har Aoki inspirerats av museets gamla inbjudningskort från 50- och 60-talen, där färgen på papperet har förändrats olika över tid. Under många år såg inbjudningskorten likadana ut, men med tiden har de ursprungliga färgerna fått olika nyanser. På samma sätt är Röhsska museet i ständig förändring när historia och samtid knyts ihop.

Den nya färgprofilen går i två olika skalor: en ljus med beige toner som för tanken till solblekt papper och en mörkare gradering med basfärgerna i varianter av svart. Till detta har lagts en rosa accentfärg som tar en högre ton.

Tillgängligt för alla

Tidigare har Ö:et haft en central roll som logotyp för museet och fått ta stor plats i den grafiska profilen. Det är en stark grafisk symbol som nu har förtydligats med en ny ordbild – Röhsska – som formgetts utifrån Ö:ets former och en payoff som blåser bort allt tänkbart tvivel om vilken verksamhet det rör sig om: Museum of Design and Craft. Poängen är så klart att även den som inte känner till museet sedan tidigare ska förstå vilken verksamhet det handlar om.

– För oss är det en viktig demokratisk del i det hela att alla ska veta att museet inte bara är för en designelit utan är tillgängligt för alla, förklarar Camilla Blomgren.

Toppbild och GIF: Aoki